آموزش علوم سوم دبستان فصل دوم با اجی مجی به صورت کامل و همراه با نکات در این مطلب ارائه شده است. آموزش علوم سوم دبستان درس 6

در این بخش در مورد آب ها آموزش داده شده است. آب به صورت های مختلفی در طبیعت وجود دارد. قسمتی از آن به شکل ابر است که این ابرها، آب های بخار شده از سطح زمین و دریاها بوده و بعد به شکل باران و برف به زمین می بارند. مقداری از این برف و باران از کوه ها می بارد و به شکل رودخانه به آب دریا اضافه می شود. قسمت دیگر به زمین نفوذ کرده و به آب زیرزمینی تبدیل می شود. اگر این آبها به سنگ و خاک به زمین برسند، روی آن جمع می شوند و ما این آبهای جمع شده را آب زیرزمینی می نامیم.

نکته: در برخی از استان های ایران مانند یزد رود و یا دریاچه ای مشاهده نمی شود و مردم این شهرها از آب های زیرزمینی برای مصرف آشامیدن و کشاورزی بهره می برند. در ادامه می توانید اجی مجی اول دبستان رو با تدریس عالی استاد مینا قجر مشاهده بکنید.

رود چگونه تشکیل می شود؟

برف و باران از ابرها بر روی کوه ها می بارد و ابتدا با هم ادغام می شوند و نهرهایی را تشکیل می دهند. سپس رودخانه با تلاقی نهرها تشکیل می شود. این رودخانه ها همچنین به دریاها و اقیانوس ها سرازیر می شوند و در نهایت به دریاها می ریزند. در شکل زیر تصویری از رودخانه را مشاهده می کنید. در ادامه می توانید اجی مجی دوم دبستان رو با تدریس عالی استاد نرجس نوربخش مشاهده بکنید.

 

از طریق چشمه ها ، چاه ها و قنات ها می توان به آب های زیرزمینی نیز دسترسی داشت. خوب است بدانید که استفاده بیش از حد از آب های زیرزمینی و حفر بیش از حد چاه ها منجر به تخلیه سریعتر و تخلیه منابع آب زیرزمینی می شود. دفع فاضلاب کارخانه ها و خانه ها در هر کجا که این چاه ها به آب های زیرزمینی نزدیک باشند باعث آلودگی آنها می شود. در ادامه می توانید اجی مجی سوم دبستان رو با تدریس عالی استاد ریحانه رضایی مشاهده بکنید.

 

آموزش صفحه 50 علوم سوم ابتدایی ( تهیه آب آشامیدنی)

آب رودخانه در پشت سدهای بزرگ جمع شده و سپس به تصفیه خانه ها منتقل می شود. در این مراکز گل و لای آب را گرفته و مواد اضافی را از آب خارج می کنند و در نهایت آب آشامیدنی را با کمک میکروب کش آماده می کنند. آب تصفیه شده در نهایت به شهرها و روستاها منتقل می شود. مراحل تهیه و تصفیه آب را در شکل زیر مشاهده می کنید.

 

 

 

آموزش درس هفتم علوم سوم دبستان

در این درس در مورد نور و نحوه دیدن اشیا صحبت خواهیم کرد. بازتاب نور عاملی است که از طریق آن اشیا را می بینیم. به این ترتیب که نور به اشیا اطراف برخورد می کند و انعکاس آن به چشم ما می رسد و به دلیل این بازتاب اجسام اطراف خود را می بینیم. برای دیدن اشیا باید سه چیز مهیا شود:

الف) نور در محیط وجود داشته باشد.

ب) انعکاس نور از جسم به چشم ما برسد و هیچ مانعی در مسیر وجود نداشته باشد.

ج) چشم ما برای دریافت نور باز باشد.

در تصویر زیر می بینید که نور لامپ باعث دید بچه ها می شود ، اما کودکی که چشمان خود را بسته چیزی نمی بیند.

بازتابش نور چیست؟

وقتی نور به یک شی بتابد و از سطح آن بازگردانده  شود، به این پدیده بازتابش نور گفته می شود. مانند بازتاب نور ازآینه. در ادامه می توانید اجی مجی چهارم دبستان رو با تدریس عالی استاد فرزانه صدیقی مشاهده بکنید.

 

آموزش درس 9 علوم سوم

در شکل زیر برخی از کارهای روزمره را می بینید. اگر ما جسمی را هل دهیم یا آن را بکشیم،در واقع به آن نیرو وارد می کنیم. به عبارت دیگر می توان گفت که ما برای انجام هر عملی باید نیرو مصرف کنیم.

بعضی وقت ها نیرو فقط برای حرکت دادن یک جسم استفاده نمی شود. برای متوقف کردن، تغییر جهت دادن و تغییر شکل دادن اجسام نیز به آن ها نیرو وارد می کنیم. نیرو در جهت های مختلف به یک جسم می تواند وارد شود. در ادامه می توانید اجی مجی پنجم دبستان رو با تدریس عالی استاد زهرا بلیوند مشاهده بکنید.

برای یادگیری مفاهیم بیشتر و مشاهده متن کامل این آموزش می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.