چگونه می توان داده را بهتر یاد گرفت
 
عملکرد حافظه انسان به مقدار بالای پارامترهای ذخیره سازی و بازیابی بستگی دارد. اگر قدرت ذخیره سازی زیاد و قدرت بازیابی صفر باشد ، چیزی به خاطر نمی آوریم. اگر قدرت ذخیره کم و قدرت بازیابی زیاد باشد ، با گذشت زمان سرعت بازیابی به سرعت کاهش می یابد. به عنوان مثال ، اگر کسی شماره تلفنی را به شما بگوید ، ممکن است آن را فوراً بخاطر بسپارید (تا زمان بازیابی زیاد) ، اما چون ظرفیت ذخیره سازی این شماره بسیار کم است ، قدرت بازیابی به سرعت کاهش می یابد. بنابراین چگونه می توان این دو پارامتر را در سطح بالایی نگه داشت؟ به عبارت دیگر ، چگونه می توانیم بهتر یاد بگیریم؟

 
فراموش کردن
 
اگر قدرت بازیابی یک داده در یک زمان خاص زیاد باشد ، پس دیگر نمی توان برای آن داده یادگیری بیشتری انجام داد. به عبارت دیگر ، هر چقدر آن داده ها در آن زمان دوباره تمرین یا خوانده شوند ، ظرفیت ذخیره سازی آنها افزایش نمی یابد. اما اگر یادآوری زمانی انجام شود که داده ها فراموش شده باشند یا به عبارت دیگر قدرت بازیابی آنها کاهش یافته باشد. تحت این شرایط است که ظرفیت ذخیره سازی افزایش می یابد. بنابراین این ممکن است برای بسیاری تعجب آور باشد ، اما فراموشی می تواند آغاز یک سطح بالاتر از یادگیری باشد. این موضوع قبلاً در یادگیری لایه ای به روشی دیگر بیان شده بود.

 
نفس فراموشی در یادگیری
 
برخلاف تصور عمومی ، فراموشی در صورت مدیریت می تواند برای یادگیری مفید باشد.


تغییر شرایط
 
تحقیقی روی دو گروه از دانشجویان انجام شد که هر دو نفر باید در مدت سه ساعت نوشتن را مرور و یاد بگیرند. گروه اول هر سه ساعت را در یک اتاق ثابت گذراندند. اما گروه دوم نیمی از وقت خود را در یک اتاق ، و نیمی دیگر را در یک اتاق دیگر سپری کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که گروه دوم متن را بهتر از گروه اول یاد گرفتند. این تنها بخش کوچکی از تحقیقات گسترده ای است که در مورد رابطه بین تغییر شرایط یادگیری و یادگیری بهتر انجام شده است. بنابراین ، برای اینکه یادگیری از کیفیت بهتری برخوردار باشد ، باید در شرایط مختلف انجام شود.

 
کمی نامنظم
 
اگر فرآیند یادگیری داده ها بسیار منظم باشد ، برای کوتاه مدت مناسب است. اما برای اینکه بتوانید در طولانی مدت داده ها را بازیابی کنید ، باید روشی را انتخاب کنید که کمی بهم ریخته باشد. به عنوان مثال ، اگر می خواهید چیزهای A ، B و S را یاد بگیرید ، به جای اینکه آنها را به روش بخوانید (A ، A ، B ، B ، B ، S ، S) ، آنها را به صورت (B ، B ، B ، A ، B ، A).